Largest Contentful Paint (Największe wyrenderowanie treści) jest jednym z trzech podstawowych wskaźników Google Core Web Vitals, który pokazuje jak szybko dostarczany, jest użytkownikowi największy element na stronie.
Od maja 2021 roku wskaźniki internetowe zaczęły mieć większy wpływ na pozycję wyszukiwanej frazy w internecie dlatego, jeśli zależy nam na większej liczbie użytkowników odwiedzających naszą stronę, powinniśmy zainteresować się czy wskaźniki prędkości na naszej stronie są prawidłowe oraz jak je zoptymalizować.
Spis Treści
Według Google wynik LCP strony internetowej powinien wynosić maksymalnie 2,5 sekundy. Dobry wynik largest contentful paint przekłada się na lepszą konwersję, czyli większą szansę, że potencjalny odbiorca pozostanie na naszej stronie. Warto dodać, że ocenie LCP poddawany jest tylko pierwszy ekran, który wyświetla się po wejściu na stronę.
LCP odgrywa bardzo ważną rolę wśród wskaźników Google Core Web Vitals, lecz istnieją również inne metryki, które również są ważnymi czynnikami rankingowymi google.
Do pomiaru stosujemy narzędzia, które przedstawiają nam wyniki w postaci danych zgromadzonych oraz danych laboratoryjnych. Dane zgromadzone to takie, które przedstawiają rzeczywiste informacje odwiedzających użytkowników naszą stroną zaś dane laboratoryjne to symulacja odwiedzin użytkownika.
Pomiar najlepiej jest sprawdzać, sugerując się danymi zgromadzonymi, lecz jeśli nasza strona jest krótko zaindeksowana lub nie mamy zbyt wielu odwiedzin, zostaje nam sugerować się danymi laboratoryjnymi.
Google Search Console to narzędzie, które pozwala na monitorowanie i analizowanie jakości witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek. W ramach Google Search Console można znaleźć wiele przydatnych wskaźników, które pozwalają na ocenę jakości strony i wskazują na potencjalne problemy, które należy rozwiązać.
W przypadku largest contentful paint informację o naszej stronie możemy znaleźć w zakładce „Podstawowe wskaźniki internetowe”.
Najpopularniejsze narzędzie od Google przedstawiające zarówno dane rzeczywiste, jak i symulację. Dodatkowo PageSpeed Insights przedstawia wskazówki dotyczące optymalizacji strony WWW. Jest to program w zupełności wystarczający do wyciągnięcia wniosków, lecz możemy również skorzystać z innych narzędzi.
Dane zgromadzone:
Dane laboratoryjne:
Wskazówki optymalizacyjne:
Najlepsze i zarazem najbardziej zaawansowane narzędzie. Pozwala sprawdzić wszystkie żądania, czas odpowiedzi serwera oraz pobrania treści. W łatwy sposób możemy określić jakie pliki przyczyniają się do długiego wczytywania strony. Dodatkowo możemy, ograniczyć łączę internetowe, by sprawdzić jak zachowuje się strona dla użytkowników z wolniejszym internetem. Aby uruchomić narzędzie w przeglądarce Google Chrome, wystarczy nacisnąć prawy przycisk myszki, z listy wybrać „zbadaj”, a następnie przejść do zakładki „sieć”.
GTmetrix podobnie jak poprzednie narzędzie symuluję odwiedziny użytkowników, lecz w tym narzędziu możemy wybrać czy test ma zostać przeprowadzony z Wielkiej Brytanii, USA, czy Chin.
Przyczyn wysokiego LCP może być wiele, lecz postaram się przedstawić te najczęściej spotykane.
Zaczynając od początku, powinniśmy sprawdzić, na jakim hostingu mamy postawioną stronę. Hosting odgrywa bardzo ważną rolę, a nie trzeba wcale płacić milionów za dobre usługi. Zachęcam do zapoznania się z recenzją SeoHost, gdzie czeka rabat dla moich czytelników. W mojej opinii jest to najlepszy hosting w przystępnej cenie.
W panelu zarządzania serwerem (direct admin) mamy wiele dostępnych funkcji przyśpieszenia naszej strony, a o to jedne z nich:
Najczęstszą przyczyną długiego wczytywania stron są wysokiej jakości zdjęcia w dużych rozdzielczościach.
Przykładowe rozwiązania optymalizacji zdjęć:
Z każdym dniem Google stawia coraz większy nacisk nie tylko na dobrej jakości treści, ale i również prędkość czy bezpieczeństwo strony. Powinniśmy bardzo poważnie się zastanowić czy nasza strona nie potrzebuje audytu zrobionego przez specjalistów.