Agencja SEO to jedne z najpopularniejszych agencji marketingu internetowego na rynku, które możemy zatrudniać do pozycjonowania naszej strony internetowej. Przeważnie nie wiemy jednak do końca tak właściwie jakie są takie twory, na jakiej zasadzie funkcjonują, a także dlaczego warto współpracować z agencją SEO i czym różnią się od innych agencji nb. interaktywnych czy marketingowych. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o agencjach SEO, które pomogą nam korzystać świadomie i efektywnie z takich firm.

Czym jest agencja SEO

Agencja SEO to typ agencji marketingu internetowego, które zajmują się głównie pozycjonowaniem stron internetowych. Agencje są wyspecjalizowane w tej dziedzinie promocji internetowej i oferują usługi SEO na najwyższym poziomie. Agencje SEO są zdecydowanie najwęższymi specjalistycznymi agencjami, ale oferującymi swoje usługi na najwyższym specjalistycznym poziomie. Na rynku mamy do czynienia z wieloma agencjami SEO. Działają one zarówno internetowo jak i stacjonarnie. Przeważnie są jednak firmami działającymi jedynie w świecie cyfrowym.

Agencje SEO a marketingowe i interaktywne

Jeśli znamy już definicję agencji SEO i wiemy czym tak właściwie są agencje tego typu, warto również przedstawić różnice, jakie panują między nimi a agencjami marketingowymi i interaktywnymi. Agencje marketingowe przede wszystkim zajmują się całościową promocją marki — zarówno w świecie realnym jak i cyfrowym. Pomagają ustalić ogólną strategię promocji marki, a także wykonują poszczególne jej elementy. Agencje interaktywne z kolei działają w świecie cyfrowym, oferując bardzo szerokie kompleksowe usługi digital marketingu – w tym SEO. Pozycjonowanie jednak nie zajmuje w agencjach interaktywnych głównego miejsca, a jest jedną z wielu opcji, z której możemy skorzystać. Agencje SEO specjalizują się z kolei w pozycjonowaniu stron internetowych i opcjonalnie świadczą dodatkowo usługi związane z marketingiem internetowym.

Czym się zajmuje agencja SEO?

Agencje SEO przede wszystkim zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. Świadczą one kompleksowe usługi z tego zakresu, oferując wiele różnorodnych prac SEO. Możemy zamówić u nich zarówno kompleksowe usługi pozycjonowania strony internetowej jak i poszczególne czynności związane z SEO. Do najważniejszych i flagowych usług, które oferują takie agencje możemy zaliczyć audyty SEO stron internetowych, optymalizację serwisu pod kątem pozycjonowania, linkowanie zewnętrzne, SEO copywriting, analizę i do dwóch słów kluczowych czy wybór odpowiedniej strategii pozycjonowania.

Agencje SEO świadczą również dodatkowe usługi związane ogólnie z digital marketingiem. Dzieje się tak, gdyż agencje te chcą oferować szeroki zakres usług, a także wykorzystywać specjalistów, których już zatrudniają. Jest to też odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, gdzie często klienci oprócz pozycjonowania stron internetowych promują się w sieci na inne sposoby. Agencje SEO oferując usługi dodatkowe niejako rywalizują z agencjami interaktywnymi. Do dodatkowych usług, które oferują agencje SEO możemy zaliczyć przede wszystkim tworzenie, a także obsługę kampanii reklamowych w Google Ads i Facebook Ads. Firmy te oferują również tworzenie stron internetowych – zarówno małych serwisów jak i dużych portali, a także mogą oferować również content marketing i szeroko pojęty copywriting, marketing szeptany lub nawet publikowanie artykułów sponsorowanych. Co warto podkreślić, agencje SEO nie zajmują się ustalaniem ogólnych strategii marketingowych dla konkretnych marek, gdyż jest to w gestii agencji marketingowych.

Zalety współpracy z agencją SEO

Przede wszystkim chcąc współpracować z agencjami SEO, możemy liczyć na bardzo wysoki poziom świadczonych usług związanych z pozycjonowaniem. Agencje takie najczęściej zatrudniają wielu specjalistów, którzy posiadają wykształcenie kierunkowe, wysoką wiedzę merytoryczną, a także doświadczenie. Specjaliści dokształcają się również i regularnie podnoszą swoje kompetencje. Wszystko to sprawia, że zlecając pozycjonowanie naszej strony internetowej agencji SEO, możemy liczyć na wykorzystywanie najnowszych trendów, sprawne prowadzenie procesu pozycjonowania, a także wiele innych skutecznych rozwiązań.

Agencje SEO również wbrew pozorom często świadczą szeroki zakres usług dodatkowych, dzięki czemu zamawiając skomplikowane pozycjonowanie w tej agencji, możemy również zamówić mniej skomplikowane i problematyczne działania reklamowe. Dzięki temu w jednej agencji możemy zamawiać kilka usług, co będzie korzystne dla obu stron. Agencja SEO z pewnością zaoferuje nam zniżkę, gdyż będzie chciała pozyskać większy kontrakt, a dla nas będzie to dobra okazja na oszczędności. Jeśli jedna agencja będzie wykonywała wszystkie nasze czynności związane z digital marketingiem, będzie mogła je skorelować i wykorzystać dużo lepiej niż kilka niezależnych usług promocyjnych prowadzonych przez różne agencje.

Agencje zajmujące się pozycjonowaniem są również dostępne na rynku w dużej ilości. Oznacza to, że możemy wybierać spośród wielu firm, co doskonale przekłada się na możliwość lepszego wyboru agencji, która będzie najlepiej dostosowana do naszej marki, celu który chcemy osiągnąć, budżetu które mamy czy innych parametrów. Możemy również dokładniej ocenić i wybrać tylko te agencje, które są rzetelne i wiarygodne, co również wpływa na jakość współpracy i skuteczność działań promocyjnych. Problem zbyt małego wyboru widzimy często przy niszowych agencjach takich jak np. software house czy agencje marketingowe działające lokalnie w danym mieście.

Korzyścią wybierania agencji SEO do pozycjonowania naszej strony internetowej jest również wiele rodzajów możliwości rozliczeń. Agencje SEO oferują zazwyczaj więcej typów rozliczeń takich jak pozycjonowanie abonamentowe, hybrydowe czy za efekt. Przeważnie w agencjach interaktywnych czy marketingowych nie znajdziemy aż tak szerokiej oferty rozliczenia się, a w niektórych sytuacjach konkretne typy rozliczania się będą dla nas korzystniejsze niż inne.

Kiedy warto wybierać agencje SEO?

Agencje SEO przede wszystkim warto wybierać jeśli zależy nam głównie na pozycjonowaniu strony internetowej i jest to nasz główny cel reklamowy w sieci. Agencje SEO zapewnią nam najwyższy poziom usług i mają największe kompetencje związane z pozycjonowaniem witryn. Agencje te będą również dobrym wyborem jeśli korzystamy z kilku strategii reklamy internetowej, ale pozycjonowanie stron jest głównym sposobem promocji marki. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej jest zlecić najtrudniejsze i najbardziej skomplikowane działania specjalistom oraz dobranie w agencji SEO dodatkowych usług, które nie są już często aż tak wymagające jak pozycjonowanie witryny. Odwrotna sytuacja, czyli zlecenie pozycjonowania i innych działań reklamowych agencji interaktywnej lub marketingowej może nie być najlepszym rozwiązaniem jeśli zależy nam na wysokiej jakości SEO.

Agencje SEO będą również bardzo dobrą alternatywą jeśli na rynku nie znajdujemy innych rzetelnych i wiarygodnych agencji np. interaktywnych czy marketingowych. W takiej sytuacji znacznie lepszym rozwiązaniem będzie udanie się do agencji SEO, która ma wielu zadowolonych klientów i opinii oraz zlecenie jej prac np. niezwiązanych ściśle z pozycjonowaniem strony internetowej aniżeli udawanie się do “wyspecjalizowanej agencji” np. w content marketingu, która jest anonimowa lub ma niepochlebne recenzje.

Jak współpracować z agencją SEO

Jeśli wiemy już czym są agencje SEO, jakie mają plusy, a także kiedy warto je wybierać, warto również podpowiedzieć, jak współpracować z takimi agencjami. Jeśli skontaktujemy się z wybraną agencją i zdecydujemy się na współpracę, powinniśmy odbyć szczerą i szczegółową rozmowę z przedstawicielem agencji. Powinniśmy powiedzieć o wszystkich celach, które chcemy osiągnąć, w możliwościach, jakie posiadamy, a także ograniczeniach. Następnie powinniśmy wszystkie ustalenia i szczegóły zebrać w formie dokumentu. Dokumentem takim jest brief, który przekazujemy agencji marketingowej na początku współpracy z nią, zamieszczając tam wszystkie ustalenia, które poczyniliśmy słownie lub pisemnie. Jest to ważne nie tylko ze względu na złożenie poprawnego zamówienia, ale także zapobiega wielu niedopowiedzeniom i niedomówieniom. Z jednej strony my jako klienci mamy pewność, że przekazaliśmy wszystkie uwagi na piśmie i zostaną one uwzględnione, a z drugiej strony agencja również ma ułatwioną pracę jeśli wszystkie najważniejsze informacje o zleceniu otrzyma pisemnie i może do nich łatwo wracać.

Brief jest dokumentem technicznym i minimalistycznym. Oznacza to, że możemy stworzyć go nawet na jednej kartce. Niezależnie od tego czy wybierzemy formę papierową czy elektroniczną powinniśmy spisać wszystkie ustalenia, a także podać dane kontaktowe, informacje o naszej firmie czy stronie internetowej, a także innych działaniach reklamowych, które przeprowadzamy. Powinniśmy też dokładnie określić budżet i harmonogram pracy oraz wszystkie elementy na których nam zależy. Brief warto wykonać w kilku kopiach i przekazać go wszystkim osobom zaangażowanym w nasz projekt.

Jeśli rozpoczniemy już współpracę z agencją SEO, możemy również uzgodnić działania wspomagające. Oznacza to, że będziemy jako klienci wykonywali pewne prace przy pozycjonowaniu strony internetowej, które będą wspomagały działania agencji SEO. Należy zaznaczyć, że wszystkie ruchy i działania powinniśmy uzgodnić i przeanalizować z pracownikami danej agencji, aby nie przeszkadzać im w pozycjonowaniu. Często możemy zostać poproszeni o dodawanie dużej ilości contentu na stronę lub możemy zostać poinstruowani o linkowaniu naszego serwisu. Działania takie, mogą znacznie ułatwić pracę agencji SEO, która będzie mogła skupić się na bardziej zaawansowanych czynnościach.

Ostatnim elementem współpracy z agencjami SEO jest raportowanie i sprawdzanie efektów. To w jaki sposób mamy być informowani o postępach w pracy powinniśmy ustalić również w briefie. Powinniśmy jednak otrzymywać regularnie raporty o wykonanych czynnościach, a także statystyki, które będą obrazowały postępy w pozycjonowaniu. Możemy również dodatkowo wykonywać audyty automatyczne w sieci, aby sprawdzać jak zmienia się nasza strona pod kątem pozycjonowania. Jeśli wydajemy duże budżety na pozycjonowanie w agencji SEO, możemy okresowo zlecać audyty SEO w innych agencjach, aby sprawdzić czy nasze ośrodki są wykorzystywane w odpowiedni sposób.